Chodím s elfem, chodím s vílou

20. září 2012 v 22:13 | Renata Štulcová |  Gaia
"Chodím s elfem, chodím s vílou, vzal jsem si divoženku, můj taťka je divý muž…"
Tak takové věty, které se dnes objeví nejspíš v nějaké fantasy, mohli lidé slyšet v evropských lesích nejen ve starověku, nýbrž i ve středověku. Ne, že si z vás vůbec nedělám legraci, se dočtete v další části tohoto vílího pojednání.
.
Nejprve si musíme vyjasnit odborné termíny. Vězte, že slovo elf pochází z germánských jazyků a značí totéž, co v Anglii či Francii fairy, faery, fae, fay, fée.
U nás, když jsme přejali na konci prvního tisíciletí našeho letopočtu slovanský jazyk, jsme začali používat názvy víla či divý muž, divá žena, divoženka. Přičemž slovo DIVÝ je odvozeno od slova DIV, ZÁZRAK.
.
Nyní někteří zjistíte...

... že se trošku opakuju, protože následující myšlenky jsem už jednou publikovala při nedávném TT.
.
Představte si Evropu dávných dob. Zalesněnou, zabydlenou lidmi, jejichž předkové přežili dobu ledovou. Po ní přišla doba kamenná, které dnešní lidé příliš nerozumí. Nechápou, na co byly menhiry, málokdo se dozví, jak tehdejší lidé znali přírodu, Zemi, Lunu, jak je uměli vnímat a jak pomocí nich uměli najít pomoc.
.
Mystická doba kamenná trvala dlouho, ale jak věky přicházely a odcházely, svět se měnil.
Postupně se do Evropy hrnuly další národy, splývaly s lidmi doby kamenné, a tak se měnilo i jejich vnímání.
Ale stále žili ti původní, kteří dobu ledovou přežili. Dnes jim říkáme elfové a víly. Nebyli nadpřirození, byli to lidé se znalostí Země a Luny. Lidé, kteří uměli vnímat. Kteří byli moudří a moudrost předávali. Kteří dokázali vstoupit do Zásvětí a zase se z něho vrátit.
.
Ano, to byli ti elfové, fairies, víly, diví muži a ženy... Moderněji se jim později začalo říkat druidi, léčitelé, bardové, patřili mezi ně jak muži, tak i ženy.
.
Ve středověké literatuře se dočteme o královských rodech, na počátku jejichž rodokmenu stojí víla. Nejen Plantagenetové, ale i naši Lucemburkové se takovou vílí matkou chlubí.
Pramatkou Lucemburků je známá Meluzína, která se provdala za šlechtice Raymondina a přinesla mu bohatství. Jen ji nesměl jednou týdně spatřit, nesměl se zmínit o jejím vílím původu.
On však nakonec tento zákaz porušil, viděl svou choť s hadím ocasem namísto nohou a osočil se na ni. Z Meluzíny se stal drak, za velkého nářku obletěla hrad Lusignan a zmizela.
Ne docela, neboť se ke svým dětem v noci vracela a starala se o ně. S manželem se víckrát nepotkala. Ano, taková víla byla pramáti rodu Karla IV.
.
Jiná slavná víla Morgan le Fay, čarodějka z cyklu bájí o králi Artušovi, je vlastně počeštěně Víla Morgana, ačkoli ji v literatuře vypodobnili tak, že naše dětské představy o vílách naprosto nesplňuje. Moudrá Morgana, léčitelka, vládkyně Avalonu, byla v některých modernějších dílech zpodobněna jako hrozná potvora. Proč? K tomu se ještě dostaneme. (Hlavně zapomeňte na Mlhy Avalonu - to je umělá americká fantasy, která nemá s podstatou Morgany nic společného. Plete si totiž vílu Morganu s historickou královnou Boudiceou.)
.
Přesuneme se nyní od bájí do reality
.
Víly a elfové byli tedy moudří vnímaví lidé žijící s přírodou. Znali všechny její taje, dokázali léčit a zároveň ovládali všechno dostupné vědění. Uměli převážet a vztyčovat menhiry, stavět domy i skládat literaturu. Přitom pobývali ve svých sídlech v lesích, ale byli v kontaktu s ostatními lidmi.
.
V Čechách o nich dodnes zbyly střípky pověstí, které pamatují, že víly a elfové používali velmi květnatou a komplikovanou řeč oproti tomu, jak mluvili běžní lidé.
.
Nabízí se otázka, kam elfové a víly odešli? No, nikam. Kam by také odcházeli z krásné zelené Evropy. Časem splynuli s ostatním obyvatelstvem, protože nelze žít stále v izolaci. Ale své vědění předávali dál. V pohádkách se jim říká nejen víly, nýbrž i vědmy a bylinkářky. V našich představách se změnily v babičky.
.
A pak z nich církev udělala nepřátele - čarodějnice. A mučili je. Upalovali. Vybíjeli. Pronásledovali. Přitom ničili knihy s moudrými znalostmi víl a elfů. Nic po nich nemělo zůstat, aby neohrožovali nadvládu neschopných.
.
Ale moudří se nevzdávají. A církev naštěstí nedokázala tu genocidu dokonat. Naštěstí byly vždy lesy naší kotliny dosti neprostupné… a dalo se v nich schovat.
Zároveň v tom hrozném čase TEMNA, v té beznaději elfí (vílí) matky a otcové dál učili potají své talentované dcery a syny moudrostem a také tomu, aby na sebe neupozorňovali.
Přestože v některých rodech bylo za ta staletí vědění zapomenuto, schopnosti elfího a vílího vnímání se dědily dále.
.
Proto je dnes máme mezi námi stále. Žijí mezi námi, pracují mezi námi, moudře nám pomáhají a my to ani netušíme.
Jakto?
Víte, skutečné víly a elfové, potomci dávných vílích matek a otců na své schopnosti neupozorňují a snaží se stále neúnavně a nenápadně pomáhat.
.
Mají totiž zákon lásky celého kosmu v srdcích, ne v nějaké knize či na kameni. A proto nepotřebují pochvaly od druhých či naše díky. Oni vědí ne rozumem, ale srdcem, že pomáhat druhým s láskou je ten nejvyšší zákon kosmu.
.
.
 

8 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

1 Dana Dana | 20. září 2012 v 22:28 | Reagovat

A my můžeme jen doufat, že jich je hodně... :-)

2 Monica Otmili Monica Otmili | Web | 20. září 2012 v 22:30 | Reagovat

Krásné povídání s pro mě zajímavými novými informacemi. :)

3 Alissa Alissa | 20. září 2012 v 23:20 | Reagovat

Zajímavý pohled na Morgan le Fay je ve filmu Mlhy Avalonu, to jen tak na okraj pro zájemce.

4 Renata Štulcová Renata Štulcová | Web | 20. září 2012 v 23:37 | Reagovat

Mlhy Avalonu nedoporučuju, přímo před nimi varuju. Jedná se o americkou fantasy fikci, která nechápe nic. Opravdu jen prostoduchá fantasy, což ale bežný čtenář či divák netuší a je neskutečně oblbnut díky PR. :-)

5 Vladimir Vladimir | E-mail | Web | 21. září 2012 v 0:21 | Reagovat

Renata Štulcová +1

6 pavel pavel | Web | 21. září 2012 v 0:24 | Reagovat

Když je elf z germánských jazyků tak jich bylo původně asi jedenáct? :-D

7 Renata Štulcová Renata Štulcová | 21. září 2012 v 7:53 | Reagovat

[6]: Díky, to je dobrý. :-D

8 Aneta Aneta | 21. září 2012 v 8:26 | Reagovat

[4]: tak s tímhle naprosto souhlasím :-) ale zašla bych ještě dál.. nedoporučovala bych žádné americké filmy, které mají co dělat se starověkou mytologií, historií a mýtickými nebo historickými postavami vůbec... Svojí kritiku můžu jenom doložit příklady filmů jako je Válka bohů (Immortals), Percy Jackson a Tři mušketýři... :-)

jinak se musím přiznat, že na Lunu a Gaiu horoskopy a všechny ty elementální bytosti nevěřím, ale stejně se Váš příběh i Vaše příspěvky hezky čtou :-)

9 zuzana koubkova zuzana koubkova | Web | 21. září 2012 v 9:54 | Reagovat

Zahraju si na, nikoliv ďáblova, ale papežova advokáta a pokusím se církev trochu hájit. K honům na čarodějnice opravdu docházelo, ale spíše až v době baroka, ve středověku ještě mnozí církevní otcové (Albertus Magnus, sv. Tomáš Akvinský) lidem zášť vůči čarodějům a čarodějnicím rozmlouvali a jsou dokonce známy případy, kdy představitel církve nějakého čaroděje před rozběsněným davem chránil. Ostatně mnohé čarodějky byly křesťansky věřící a praktikovaly jak svoje staré umění, tak křesťanství. Za všechny třeba sv. Hildegarda z Bingen, nebo naše paní Zdislava... :-)

10 Renata Štulcová Renata Štulcová | 21. září 2012 v 12:33 | Reagovat

[9]: Středověk v Čechách ještě šel, toho se týkají i Lucemburkové. Jenže jinde už středověk byl šílený - viz např. kataři. Pro mě platí, jakmile nějaká organizace jednou má na svém kontě vraždy, je to prostě vražedná organizace (i komunisté, i nacisté). A pak je nebudu šetřit, ale naopak na jejich činy poukazuju. ;-) Navíc jejich konání Čechům ublížilo a dál ubližuje.
Jinak oni ti naši svatí nebyli křesťanští věřící, to jen církev pak zfalšovala kroniky a legendy, naštěstí tak blbě, že se dá pravda odhalit. Takový svatý Prokop byl druid se vším všudy. Dokonce měl skutečně takové schopnosti, o kterých se ani papeži nesnilo. :-))

11 deathares deathares | E-mail | Web | 21. září 2012 v 15:22 | Reagovat

ahoj, pokud budeš mít čas, prosím navštiv můj blog:  deathares.blog.cz jinak, máš to tu moc hezký

12 zuzana koubkova zuzana koubkova | Web | 21. září 2012 v 16:44 | Reagovat

[10]: A opravdu nelze být druid a zároveň křesťan? Já si pořád myslím, že by to šlo...

13 Renata Štulcová Renata Štulcová | Web | 21. září 2012 v 17:48 | Reagovat

[12]: Máš pravdu, šlo. Ale církev to nerada vidí. Přitom opravdu šlo kdysi spojit myšlenky samotného Ježíše s druidstvím. Dokonce bych řekla, že on se Evropou velmi inspiroval. On konal vše tak, jak to dokázali ti nejtalentovanější a nejmoudřejší druidové, ale jeho osoba byla pak zneužita mocenskou organizací, která se nazývá cirkev. A to je jedna z největších tragédií lidstva. :-( Ta odstartovala vše další...

14 rafaelovaskola rafaelovaskola | 21. září 2012 v 18:27 | Reagovat

[12]: Ještě jsem si uvědomila, že kdyby se spojilo čisté Ježíšovo poselství s druidstvím, lidé se proberou a mocenské struktury budou mít utrum. :-)

15 Mä | Web | 26. září 2012 v 9:55 | Reagovat

[6]: To je moc pěkné, že umíš německy, ale na titul jazykovědce  si asi ještě počkáš :)

Krásný článek. Ve výběru musel skončit vlastní setrvačností.

16 Mary Mary | 23. září 2015 v 18:09 | Reagovat

Dobrý den, mám tu dotaz NA VÁS :) Říkáte, že sv. Prokop byl druid..jak jste na to přišla? Podle čeho to soudíte? Jste vy křesťanka nebo věříte na Boha? A co si myslíte o tomto: Hodně  se říká, že aura, víly atd atd jsou proti Bohu..co si o tom myslíte?
Děkuju :)

PS: MOOC A MOOC PROSÍM, ODPOVĚZTE MI!!! :-)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama