15. února 2012 v 13:01 | Renata Štulcová
|
aneb Inspirace spisovatelky (52)
Rafaelova škola, kterou píšu, je úplně ale úplně jiný příběh, než Pán prstenů, přesto mají mnoho společného.
.
Že v Rafaelově škole vycházím z našich keltských kořenů, to už dávno víte.
.
Ale dneska vám musím prozradit, že pokud znáte dobře Pána prstenů, tak aniž byste to tušili, také znáte naše keltské kořeny. Pouze neznáte pravá jména keltských bytostí a míst, neboť pan Tolkien je všechny RADĚJI přejmenoval. Proč píšu RADĚJI, dozvíte se za chvíli.
.
Právě nyní se hrdinka Marina pohybuje ve třetí knize v tercii pod vedením profesora Černunna neboli Pana či chcete-li Pána lesa, a proto je čas na článek o Tolkienově postavě, která se jmenuje Tom Bombadil.
.
Fotografie v záhlaví článku jsem pořídila na Staroměstském náměstí, v podloubí historické budovy Týnské školy (Kdybyste si to chtěli třeba ověřit.). Jakou má ale souvislost s Tomem Bombadilem? Proč nám zanechal Tolkien spoustu nápověd o původu Toma Bombadila, ale sám nikdy přímo neřekl, kde se tato postava vzala? .
Dokonce to nepřiznal ani tehdy, když mu Peter Hastings, vedoucí katolického knihkupectví v Oxfordu zaslal dopis, v kterém vyjadřuje své pohoršení nad některými věcmi v Pánovi prstenů. Například šťoural do reinkarnace elfů a hlavně se mu nezdálo, že Tomova Zlatěnka popisuje Pána lesa Bombadila slovy "On je." Hastings namítá, že to vlastně znamená, že v Tolkienových představách je Pán lesa Bombadil Bůh...
.
Tolkien se snažil ve své odpovědi tuto myšlenku Hastingse vyvrátit. Šlo to ztěžka, udobřit si naštvaného katolického knihkupce v univerzitním městě Oxfordu bylo vskutku obtížné.
Navíc Pán lesa, Zelený muž je v Británii dobře známý jako pohanský bůh a Hastings vlastně uhodil hřebíček na hlavičku.
.
Určitě se ptáte, jak to nakonec Tolkien vyřešil?
Chytře, protože byl vynikající logik.
Prohlásil nakonec, že v mýtickém věku existují postavy a jevy, které zůstanou navždy "enigmou". Což česky znamená, že jsou tak tajemné, že ani sám autor vlastně neví, kde se vzaly.
.
Bohužel Peter Hastings nebyl poslední, kdo se do Tolkiena navážel... přestože prozíravý logik Tolkien své postavy RADĚJI přejmenoval, aby nedráždil fanatické mravokárce.
.
Tak nějak si neumím představit, že bych v té poválečné době žila a psala v Británii Rafaelovu školu. Ehm. To by asi neprošlo... No, ona by neprošla ani před Sametovou revolucí. 
.
A teď už něco o té kamenné plastice hlavy, které z úst vyrůstá listí. A začnu tím, že Tolkien přebásnil ze střední do současné angličtiny významnou středověkou romanci ve verších nazvanou Pan Gawain a Zelený rytíř. Romance vypráví o novoroční hostině u dvora krále Artuše, na níž náhle přijel rytíř od hlavy k patě zeleně oděný. Nesl sekeru a vyzval přítomné, aby mu někdo usekl hlavu pod podmínkou, že za rok zase usekne on na oplátku hlavu jim.
Výzvu přijal pan Gawain, synovec krále. Usekl zelenému rytíři hlavu, jenže ten ji zvedl, nasadil si ji a připomněl Gawainovi, že do roka se sejdou v Zelené kapli. Tam zase na oplátku setne on hlavu Gawainovi.
Teď si možná říkáte: "Co má tenhle krutý Zelený rytíř společného s Tomem Bombadilem?"
.
Tolkien v eseji věnované právě překládání této básně o 2530 řádcích přiznává, že báseň má kořeny v hluboké minulosti, je sestavena z příběhů a prvků, které pocházejí z dávných časů. Postavy básně přicházejí ze starých mýtů, kultů, přinášejí s sebou stará náboženství a symboly. Tolkien předpokládá, že křesťanský básník pravděpodobně neměl ani tušení o tom, že zpracoval starobylou keltskou látku.
.
A nyní k plastice na fotce, na které je zachycen tajemný zelený muž.
Říká se, že listy jsou slova zeleného muže. Mluví k nám skrz vegetaci. Jenže kdo je bytost, duch či síla zvaná Zelený muž?
.
Kdybychom my - lidé - Evropu na nějaké desetiletí opustili, po návratu bychom našli les, les a les. Les je tady pánem. Již v dobách stavitelů megalitů to lidé dobře věděli. Les si žije nezávisle na nás. Smrt stromu neznamená ihned zánik lesa, ale naopak přínos živiny do půdy. Na mrtvém stromě vyrůstá nový les.
V době ledové se lesy schoulily do ostrůvků, které se nacházely i v naší zemi, po oteplení se les zase rozšířil. Les se k nám chová neutrálně, má svůj vlastní život ve svém vlastním čase. A od nepaměti má svého ducha - Zeleného muže.
.
Jak opravdu vypadá Zelený muž? Jaký je? Vy znáte podobu, v níž se v Rafaelově škole zjevuje jako rohatý Černunnos. Ale další z jeho podob připomíná Toma Bombadila.
.
V bájích jednotlivých zemí má zelený muž spoustu jmen, lidé věřili, že je všude, nepolapitelný, může na sebe brát mnoho podob.
Ve zvířecí nebo rostlinné podobě je pro lidi nepochopitelný. Proto se také zjevuje jako malý člověk, mužík. A stejně Tolkien popisuje Toma Bombadila. Na hobita je příliš velký, na člověka ne dost vysoký.
.
V lidových pověstech se vypráví, že Zelený muž bloudí s radostí po lese, v lese si zpívá, hvízdá, chechtá se. A co dělá Tom? To samé.
.
Jeho paní Zlatěnka o něm říká, že je Pánem lesů, vod a kopců. Nevlastní je, přesto je jejich pánem. Stejně jako zelený muž.
Když Tom vejde do dveří bez klobouku, má vlasy ověnčené listím. Stejně tak jsou ověnčeny dubovým listím plastiky Zelených mužů po světě.
.
Tolkien vkládá Tomovi do úst větu: "Tom vás musí poučit o správné cestě a uchránit vás od bloudění." Samozřejmě v ní téměř všichni hledají paralely náboženské. Přitom v knize o odstavec níže Tom vysvětluje hobitům, kudy se mají dát, kudy povede jejich cesta krajinou. A navíc Zelený muž jako Pán lesa je znám tím, že ovládá cesty, dokáže je i překládat.
.
Jenže co to oblečení, které má Tom Bombadil na sobě? říkáte si možná.
Tom je oděn do modrého kabátu, dupe ve velikých žlutých botách, na hlavě klobouk s vysokým dýnkem ozdobený pírkem ledňáčka. Směšné oblečení, které mi hned při prvním čtení připomnělo našeho vodníka. A ten svoje zelené šaty, botky rudé získal až v době národního obrození. I Pán lesa na sebe bral vždy v literatuře tehdejší současné oblečení.
.
Avšak mohli byste alespoň vznést námitku, že zelený muž je ZELENÝ a Tom září žlutými botami a modrým kabátem. Možná opravdu měly Tolkinovy děti doma panáčka v těchto barvách, možná jen Tolkien očekával, že by keltský Zelený muž, který se zachoval v lidské paměti po tisíce let, mohl vyvolat nevoli. Navíc kdyby si některý mravokárce vzpomněl, že má na hlavě vlastně rohy... Proto ho raději oděl do tak směšného oděvu.
.
Teď si možná někdo říká: "Tak to teda nevím, že by Tom Bombadil byl mytický Zelený muž? Pán lesů, vod a kopců? Marinin profesor? A kdo je tedy pak Zlatěnka, jeho žena?"
.
O ní někdy příště... Keltská mytologie je složitá a v keltském Zásvětí se vše proměňuje... A mě čeká už opravdu a konečně dopsat kapitolu o Marinině návštěvě v Zásvětí během otevírání brány o Samhainu (čili o Dušičkách, o Halloweenu).
.
A kdo má pocit, že už jste mé povídání o Bombadilovi četli, vězte, že jsem ho kdysi v trochu jiné podobě publikovala na webu časopisu Pevnost. .
Doufám, že jsem vám dala dostatek látky k přemýšlení. Na závěr příjemné zpestření z filmu Pán prstenů. Do něho se Tom Bombadil nevešel, tak si pustíme někoho jiného. 
.
Děkuji za velmi zajímavý článek. Je vidět, že máme s kelty společného víc, než si buď myslíme, anebo si to nechceme přiznat. Proto nás možná fascinují právě takové příběhy, jako je Pán prstenů, anebo i staré keltské svátky, jako Samhin, či Beltain. A na kapitolu se už moc těším.