Inspirace spisovatelky (15)

29. srpna 2011 v 20:52 | Renata Štulcová |  O psaní

Prézens historický

Možná se divíte, že namísto nové kapitoly sem dneska vkládám další inspiraci. Bohužel sami víte, že na blozích se vyskytují tisíce skvělých lidí, ale také takoví, kteří závidí a urážejí. Přitom sami mají katastrofální nedostatky ve znalostech češtiny a angličtiny a ke své argumentaci používají překroucená fakta. Dnes jsem kvůli tomu potřetí za dobu, co blog existuje, někoho zablokovala. Jméno neuvádím, ta osoba si popularitu nezaslouží, jelikož na svém blogu používá i hrubá slova, kterými Rafaelovu školu a mě uráží. Zároveň se k ní přidalo několik veselých roztleskávaček.
.
Na co narážím? A co má znamenat ten podivný nadpis?
.
Kdo jste dávali pozor v deváté třídě v hodinách slohu a literatury, nebo na střední škole, či aspoň z maturitních otázek víte, že se jedná o fígl při psaní vyprávění.
Prostě: v ději minulém se přejde do přítomného času, aby se zvýšila napínavost. Odborně se tomu říká prézens historický, kdybyste chtěli někdo hledat v jazykových příručkách.
.
Slovesa, která se použijí v přítomném čase, jsou potom ve vidu nedokonavém. Aha - další odborný termín. :-) Ale nemyslete si, že takhle nad tím při psaní přemýšlím. Kdepak. Kdo píšete, víte, že slova přicházejí sama.
.
Tady je ukázka z prvního dílu Rafaelovy školy, jak se dá střídat přítomný čas ve vidu nedokonavém a minulý čas ve vidu dokonavém.
.
Blesky bijí do křivoklátských lesů, vichřice ohýbá stromy a Marinu kdosi svírá jako v kleštích a unáší ji pryč. Malá víla hrůzou zkameněla, nedokáže pohnout tělem, aby se pokusila ze sevření uvolnit. Neznámý ji k sobě tiskne pažemi ze železa a prodírá se s ní lesem.
Blesky třískají do stromů, les duní ozvěnou hromů a silným deštěm. Strach zmrazil Marině tělo i duši, je jí zima, celá se chvěje a cvaká zuby.
"Neboj se, už tam budeme," zaslechne náhle uklidňující hlas.
.
Ještě bych ráda poznamenala, že prézens historický je též jedním ze základních fíglů žurnalistů. Takže pokud někdo chcete jít studovat žurnalistiku, měli byste se o něj zajímat. :-)
.
Tak - namísto dopsané kapitoly jsem vám nabídla vysvětlení z jazykovědy. Prostě hájit se musím. :-) A třeba vám tahle zdánlivá maličkost pomůže při psaní oživit text.
.
PS: Ještě měly ty roztleskávačky řeči ohledně jmen v RŠ. Každé jméno má smysl. Určitě jste poznali řecká a někteří z vás i keltská (ta dávali naši předkové před 2500 lety). V jedné z inspirací se jimi budu zabývat. Dokonce i Puk něco znamená, a není to žádný přitroublý kotouček na hokej. Však uvidíte. :-)
.
A abych končila pozitivně, nabízím vám jednu z krásných pohádkových písniček. Má krásnou melodii i text :-) který se k dnešní inspiraci možná docela hodí.
.
.
Příjemný poslech. Mrkající
 

10 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

1 Daja Daja | 29. srpna 2011 v 21:17 | Reagovat

Do devítky teprve jdu, ale doteď jsem neměla páru o tom, že toto co používám, se nějak jmenuje. Tvoje inspirace mi vždycky něco dají navíc. Jako ta předešlá.:)

2 Ashleyy Ashleyy | 29. srpna 2011 v 21:24 | Reagovat

Jj, to jsme se učili, pamatuju si na to. ale já bych to neuměla použít. Samo mi to na jazyk nepřijde. :-( Takový talent nejsem.

3 Tabitha ren Moore Tabitha ren Moore | Web | 29. srpna 2011 v 21:30 | Reagovat

Mám dojem, že jsme se to učili, tedy vím jistě, že na střední se o tom bavilo, ale moc pozornosti jsem tomu nevěnovala, protože to při psaní občas používám, tak nějak už automaticky....

4 Renata Štulcová Renata Štulcová | 29. srpna 2011 v 21:42 | Reagovat

[1]: Díky.

[2]:

[3]: Použití je opravdu automatické. V okamžiku, kdy se čtenář musí ponořit do děje, vidět jen tu scénu, je vhodné použít přítomný čas.
Jedná se o velmi rozšířený nástroj pro zvýšení napětí, a vůbec by mě nenapadlo, že kolem toho někdo rozvíří takovou štvavou kampaň. O_O

5 Lúthien Lúthien | Web | 29. srpna 2011 v 22:39 | Reagovat

Vůbec nedokážu pochopit, že vás někdo uráží ??? Za tím může být jedině závist...Musím říct, že mě taky nenapadlo o tomhle přemýšlet z jazykovědného hlediska, prostě je to automatické a přirozené.

6 Maj Maj | Web | 29. srpna 2011 v 23:35 | Reagovat

Yo! To mě tak pobavilo, že děti, co neposlouchají v hodinách češtiny, mají drzost komentovat něčí - kvalitní - práci. Já si pamatuji, že jsme přesně na tohle psali speciální slohovou práci, abychom to procvičili, použili v praxi. ^^
Když už jsem se rozhoupala napsat komentář - děkuju za Rafaelovu školu, moc se těším na knižní vydání. Vždycky nedočkavě čekám na novou kapitolu^^

7 Beckuska Beckuska | 30. srpna 2011 v 7:43 | Reagovat

To jsem nevěěla že se to nějak jmenuje, ale my se to ještě neučily jdu (stejně jako Marina) do Tercie

8 Alča Alča | Web | 30. srpna 2011 v 9:05 | Reagovat

Nechápu, jak někdo může urážet vás nebo vaše dílo. Z toho kouká jen a jen závist a neznalost toho, co vy děláte tak dobře. Takovými lidmi ani nemá cenu se zabývat...;) Člověk by měl akorát vředy z jejich neinformovanosti...
Tenhle čas nějak zvlášť nepoužívám, ale setkala jsem se s ním v mnoha knihách. Někdy mi to přišlo docela nepřirozené, ale to asi záleží spíš na zvyku a vhodnosti situace :)

9 Arien Arien | 30. srpna 2011 v 11:18 | Reagovat

[7]: já taky nevěděla že se nějak to jmenuje, nicméně znám to a i používám.

[8]: takovými lidmi ani nemá cenu se zabývat- s tím souhlasím, nicméně už jen tím že tohle píášeš se jimi vlastně zabýváš :-)
Jinak útěchou může být že kdo jinému jámu kopá, sám do ní padá, což se v tomto případě projebí asi tak, že ten kdo uráží vlastně rezonuje negativní myšlenky a to se pak odráží a přichází to zpátky k němu(podle některých nauk až 27krát násobněji ;-) )-kdo by se divil jak jsem na to přišla, tak to je jednoduchá aplikace vesmírných zákonů-zákon gravitace

10 Bezejmenná Bezejmenná | Web | 30. srpna 2011 v 11:47 | Reagovat

Vždy se najde člověk, který, ať už ze závisti nebo nudy, začne kritizovat. Ale ve většině případů k tomu nemá absolutně žádný důvod. Nad takovými lidmi se musí povznést 8-), ti tu budou vždy, ale záleží jen na nás, jestli nám budou vadit, nebo ne.
Mě kritika nevadí, často mě potěší víc než nějaký hodně milý komentář. Z kritiky se člověk něco naučí. Ale tady záleží i na druhu kritiky. Pokud někdo napíšu "Fůůj, bléé" tak to není kritika, ale ukázka něčí inteligence. Jiný případ ale je, když vám dílo někdo pochvalí, zároveň ale napíše, že jsou tam například nějaké nesrovnalosti v ději, překlepy nebo pravopisné chyby. To alespoň donutí člověka pořádně si to po sobě přečíst a překontrolovatr. ;-)

Prézens historický? Popravdě, nemám tušení, co to je. Ve škole jsme to ještě nebrali. Jdu do 8.třídy, teprve mě to čeká.

11 hatta hatta | Web | 30. srpna 2011 v 20:22 | Reagovat

Třetí ročník gymplu. O prézensu historickém jsem v životě neslyšela.

12 Karin Karin | 30. srpna 2011 v 22:13 | Reagovat

[11]: Tak my ho měli na gymplu letos v maturitních otázkách. Jsou dokonce tři - prézens historický, gnómický a dramatický. :-D Dost jsme všechny procvičovali i ve slohu. Jinak třeba Hrabal ho hodně užívá a mnoho dalších spisovatelů. Fajn nástroj když chceš děj zdramatizovat.

13 Elinor Elinor | E-mail | Web | 31. srpna 2011 v 7:24 | Reagovat

Přiznám se, že nad článkem se tvářím jako sůva v nudlích a snažím se pochopit význam. Nebo spíš - proč ho autorka psala? :-D

Ve chvíli, kdy vidím jen jednu stranu polemiky a nevím, proti čemu se ohrazujete, to působí trochu... dětinsky, no. :-P Čehož nemáte zapotřebí.

Pokud jde o prézens historický - osobně jej nemám v knížkách ráda a většinou mi strašně leze na nervy. Ale většinou ho neumí lidi používat přirozeným způsobem.
V Rafaelově škole z něj taky nejsem zrovna odvázaná, ale uznávám, že do ní a jejího stylu se hodí.
(Na druhou stranu, kdybych měla kritizovat, tak u některých kapitol jsem si všimla chyb v čárkách, atp. Což ulítne každému a vím, že redakční práce tyhle mušky vychytá v knižním vydání a blogoví čtenáři vidí text v "syrovější formě". :-D Což je hlavně pro ty s literárními ambicemi zatraceně dobře. :-) )

A přiznám se, že mix jmen mě na Rafaelově škole taky docela zarazil, ani ne tak u učitelů (docela rychle je naznačeno, že můžou být fakt, fakt staří, a když se třídní jmenovala Aine, šlo jen o to, která z verzí Aine to bude :-D ... ono je vůbec skvělá zábava pozorovat vaše variace a hádat, co s těmi postavami uděláte, dodává to Rafaelově škole zase jiné napětí a šmrnc :-D :-D :-D ).

[2]: neřekla bych, že je to o talentu, spíš o tom, že každému vyhovují trochu jiné vyprávěcí postupy (za projev talentu naopak považuju, že prézens historický v Rafaelově škole nepůsobí rušivě a jako laciný efekt, ale skutečně slouží příběhu a jeho zprostředkování). A - pochopitelně - každý příběh si vyžaduje svoje. Na to bych nezapomínala, to je taky důležité. ;-)  :-)

14 Sikar Sikar | 31. srpna 2011 v 8:02 | Reagovat

S "podivnými" jmény bývá zábava, hlavně když mají něco znamenat. Jednou jsem třeba použil jména, která působila prapodivně, než čtenář nakonec pochopí, že to jsou ve skutečnosti zkratky-služební označení.

15 Beckuska Beckuska | 31. srpna 2011 v 13:49 | Reagovat

Mám jeden dotaz kdy bude další kapitolka??? :-?

16 tessík tessík | 31. srpna 2011 v 14:47 | Reagovat

[15]: ;-) Přesně. Každej den sem jdu několikrát s nadějí, že si přečtu novou kapču a ono nic :-)

17 maltesenella maltesenella | 31. srpna 2011 v 15:25 | Reagovat

[15]:

[16]:

čtete mi myšlenky :-)

18 Profesor Profesor | 10. září 2011 v 22:54 | Reagovat

Tohle jsme nějak přeskočili, nebo jsem nedávala pozor. Ale můj češtinář mi chybné použití časů jednou nebo dvakrát vytýkal.
U přecházení časů si myslím, že se zvlášť hodí pohled druhého člověka - je spousta lidí, kterým přítomný čas nesedí. Ale ti iteligentnější nutnost jeho užití chápou, užijí si ji, a ti hloupější...
... budou jen kritizovat, aniž by měli o věci ponětí.

19 maglaiz maglaiz | Web | 19. září 2011 v 15:06 | Reagovat

Chtěla jsem se Vás zeptat ohledně použití správného času.

Představme si, že píšete příběh, který nevyprávíte vy jako autor, ale nějaká postava. Ta postava píše celý příběh dávno potom, co se stal. Vlastně na ty věci, které zažil, vzpomíná a vzpomínky zaznamenává na papír v souvislém ději. Zajímalo by mě, jestli i v tomto případě se má používat přítomný čas v akčnějších scénách a nebo ponechat vše v minulém čase, aby čtenář měl dojem, že si na to skutečně postava-vypravěč vzpomíná.

Děkuji předem za odpověd :-)

20 Lenny Vampire Lenny Vampire | E-mail | Web | 5. října 2011 v 14:50 | Reagovat

Na to si vzpomínám, že jsme to na základní škole brali...^^ :-)  :-D

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama